Na tej stronie znajdziesz konkretne dane dotyczące struktury oraz rozwoju publiczności, wydarzeń, nagród, całorocznych cykli filmowych, liczby publikacji oraz zasięgu i wartości mediowej festiwalu. Tym samym MDAG stawia sobie za cel sprostanie najwyższym standardom transparentności.

Nasza misja

Millennium Docs Against Gravity zainicjował modę na filmy dokumentalne w Polsce i od tego czasu wzbudza szerokie zainteresowanie odbiorców, co jest wynikiem konsekwentnie rozwijanego, atrakcyjnego programu festiwalowego.

21. edycja festiwalu w 2024 roku zgromadziła widownię ponad 165 tysięcy osób. Jako jedyny festiwal filmowy w Europie odbywa się naraz w 7 miastach: Warszawie, Wrocławiu, Gdyni, Poznaniu, Katowicach, Bydgoszczy oraz Łodzi.

W maju 2025 roku zaprosimy widzów do filmowej podróży dookoła świata i w głąb siebie samych.
22. MDAG odbędzie się w dniach 9-18 maja w kinach, a następnie online w dniach 20 maja - 2 czerwca 2025 roku.

Nasz festiwal rozwija się w sposób nomadyczny, na miarę XXI wieku, szukając widza w całym kraju. Uważamy, że to jest przyszłość festiwali filmowych. Podchodzimy niezmiernie poważnie do priorytetów upowszechniania kultury filmowej partnerskich instytucji dofinansowujących festiwal. Rosnąca publiczność, ranga festiwalu na arenie międzynarodowej oraz wzrastająca liczba partnerów świadczą o słuszności konceptu rozwoju festiwalu i tworzenia wspólnoty widzów oraz organizacji współorganizujących to jedno z najważniejszych wydarzeń filmowych w Polsce.

Czytaj więcej

 

PONAD 165 000 OSÓB UCZESTNICZYŁO W 21. EDYCJI FESTIWALU! [ZDJĘCIA]

 

Nasz zasięg i widzowie festiwalu

MDAG to drugi największy festiwal filmowy w Polsce, najważniejsze święto sztuki dokumentalnej w kraju oraz jedno z największych wydarzeń filmowych na świecie.

Jest to jedyny festiwal filmowy w Europie, który odbywa się jednocześnie w siedmiu różnych miastach ( Warszawa, Wrocław, Gdynia, Katowice, Poznań, Bydgoszcz i Łódź).

Całkowita suma uczestników w 2024 roku: 165 255 osób

Całkowita suma filmów w programie w 2024 roku: Ponad 190

 

Kim są nasi widzowie_ki?

Wielki sukces
3. MDAG INDUSTRY!

5 dni MDAG Industry, 4 pitchingi, 37 projektów, ponad 280 spotkań 1 na 1, 11 wydarzeń edukacyjnych

Za nami trzecia edycja sekcji branżowej: MDAG Industry. Jest to projekt wyjątkowego wydarzenia dla branży filmowej, które łączy polskich twórców z zagranicznymi przedstawicielami festiwali, dystrybutorami, producentami, agentami sprzedaży oraz znanymi gwiazdami współczesnego kina. 

Dążymy do tego, żeby Warszawa i MDAG stały się miejscem, gdzie prezentowane są najlepsze projekty z Polski, Europy Wschodniej i Centralnej, a uczestnicy są znakomicie przygotowani do rozmów i prezentacji przed kupującymi, festiwalami i producentami z Zachodu. 

W wydarzeniach wzięło udział łącznie 1205 osób (wzrost o 20% w porównaniu do poprzedniego roku).

MDAGfavicon-129x129.png

Partnerzy

Liczba wszystkich patronów medialnych:

31

Liczba wszystkich partnerów festiwalu:

50

Festiwal w mediach

Liczba publikacji w 2024 roku:

7035

Szacunkowa suma AVE (ekwiwalentu reklamowego) dla publikacji o festiwalu w 2024 roku:

39 854 505

Wydarzenia

Harmonogram 21. MDAG zawierał w sumie 221 wydarzenia towarzyszące, koncerty oraz sesje Q&A - zarówno offline jak i online.

Widzowie mogli wysłuchać i sami zadać pytania 120 twórcom lub bohaterom filmów podczas 130 spotkań z nimi.

Spotkania z twórcami (Q&A)

21. edycja MDAG była szansą na spotkanie z wieloma wybitnymi postaci ze świata kina dokumentalnego. Festiwal ponownie ugościł twórców i bohaterów filmowych, pochodzących z różnych zakątków globu, tworząc niezwykłą okazję do osobistych rozmów i wymiany myśli.

Dorottya Zurbó, współreżyserka filmu „Agent szczęścia”, jest znana ze swoich dokumentów „The Next Guardian” i „Easy Lessons”. Jej prace były prezentowane na licznych międzynarodowych festiwalach.

Lana Wilson, reżyserka filmu „Spójrz mi w oczy”, ma na koncie takie filmy jak „After Tiller” i „Miss Americana”. Jest laureatką nagrody Emmy i członkinią Akademii Sztuki i Wiedzy Filmowej. Jej najnowszy film, „Pretty Baby: Brooke Shields”, zdobył uznanie krytyków i dwie nominacje do nagród Emmy.

Eliza Kubarska, reżyserka filmu „Ostatnia wyprawa”, specjalizuje się w dokumentach o tematyce górskiej. Jej filmy, takie jak „K2. Dotknąć nieba”, zdobyły wiele międzynarodowych nagród. Kubarska jest również doświadczoną alpinistką.

Łukasz Ronduda i Dawid Nickel współreżyserowali film „Rave”. Ronduda, kurator Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, jest znany z filmu „Wszystkie nasze strachy”. Nickel, absolwent Szkoły Filmowej Krzysztofa Kieślowskiego, zdobył uznanie za swój debiut fabularny „Ostatni komers”.

Lidia Duda, reżyserka filmu „Las”, jest dwukrotną laureatką Grand Prix Krakowskiego Festiwalu Filmowego. Jej poprzedni film „Pisklaki” zdobył nagrodę Marco Zucchi Award na Festiwalu Filmowym w Locarno 2022 oraz cztery nagrody na Festiwalu MDAG.

Alys Tomlinson i Cécile Embleton, współreżyserki filmu „Matka Vera”, są uznanymi artystkami wizualnymi. Tomlinson jest nagradzaną fotografką (cykl „Ex Voto”), a Embleton zdobyła wiele wyróżnień za swoje krótkie formy filmowe.

Julian Brave NoiseCat i Emily Kassie współreżyserowali film „Sugarcane”. NoiseCat, pisarz i dziennikarz, debiutuje jako filmowiec, podczas gdy Kassie, dziennikarka śledcza, jest laureatką wielu nagród za swoje reportaże i dokumenty.

Klara Tasovská, reżyserka filmu „Jeszcze nie jestem tym, kim bym chciała”, jest absolwentką FAMU w Pradze i autorką nagradzanych dokumentów. Libuše Jarcovjáková, bohaterka jej filmu, dokumentowała życie mniejszości w Czechosłowacji i Niemczech.

Basel Adra, Rachel Szor, Hamdan Balal i Yuval Abraham współreżyserowali film „Nie chcemy innej ziemi”, który otrzymał Grand Prix - Nagrodę Banku Millennium. Adra i Balal to palestyńscy aktywiści i dokumentaliści, a Szor i Abraham są izraelskimi filmowcami i dziennikarzami.

Lea Hartlaub, reżyserka filmu „sr”, tworzy filmy i instalacje wideo. Ukończyła studia w zakresie fotografii i mediów oraz studia podyplomowe na Akademii Sztuk Medialnych w Kolonii.

Karolina Domagalska, reżyserka filmu „Nie jesteś sama”, jest reporterka, aktywistka i autorka książki „Nie przeproszę, że urodziłam. Historie rodzin z in vitro”. Jest także autorką podcastu „Coś na A” o aborcji.

Johan Grimonprez, reżyser filmu „Ścieżka dźwiękowa zamachu stanu”, jest belgijskim artystą multidyscyplinarnym. Jego prace były wystawiane w muzeach na całym świecie, a filmy zdobyły nagrody na festiwalach takich jak Berlinale i Tribeca.

Rachel Ramsey, współreżyserka filmu „Copa 71”, zadebiutowała jako współreżyserka pełnometrażowego dokumentu wyświetlanego na festiwalu TIFF 2023. Wcześniej produkowała filmy dokumentalne, takie jak „End of the Storm” i „Sachin: A Billion Dreams”.

Debaty i warsztaty

W trakcie 21. edycji festiwalu odbyły się w sumie 92 wydarzenia we wszystkich siedmiu miastach, w tym koncerty, warsztaty czy wystawy fotografii.

Wydarzenia warszawskie

Labirynty współczesności i lekcje z przeszłości

Podczas 21. MDAG zaprosiliśmy na fascynującą podróż przez tajemnice dojrzałych relacji i sztuki porozumienia, w towarzystwie filmu „Dwójka nieznajomych próbujących się nie pozabijać”. Poszukaliśmy również recepty na wieczny pokój i idealne życie dyskutując po filmie „Monk”.

Ważnym punktem naszego programu była organizowana we współpracy z Amnesty International debata po filmie „Nie chcemy innej ziemi”. Obraz rzuca światło na złożone aspekty trwającego konfliktu izraelsko-palestyńskiego. Razem z zaproszonym gośćmi przyjrzeliśmy się regułom rządzącym wojnami oraz sposobom tropienia i udowadniania zbrodni wojennych, ludobójstw i apartheidu. Podyskutujemy o nowoczesnych wyzwaniach technologicznych, w tym problemie deepfake’ów i nieautoryzowanego wykorzystania wizerunku w filmie „Skradzione ciało”. Razem z zaproszonymi ekspertami zgłębiliśmy temat praw osób dotkniętych tym zjawiskiem.

Festiwalowe wydarzenia to także spotkania z wyjątkowymi postaciami, jak np. Kai Landre, bohater filmu „Ja, cyborg”. Kai jest muzykiem, którego wszczepiony dodatkowy zmysł przechwytuje kosmiczne subatomowe cząstki w atmosferze, przekształca w nuty i wykorzystuje do komponowania. Co oznacza połączenia ciała i technologii dla człowieka? O to i o inne rzeczy, mogliśmy zapytać go osobiście.

O sile wytrwałości, determinacji, walce z najmniej oczekiwanymi przeciwnikami porozmawialiśmy w kontekście filmu „Jesszilla”. Historia nastoletniej bokserki, która marzy o występie na Igrzyskach Olimpijskich, ale napotyka nieoczekiwane problemy, może być inspiracją dla wielu.

Film dokumentalny stwarza okazję do podróży przez fascynującą różnorodność kultur i społeczeństw. Japonia - kraj delikatności i zaawansowanej technologii, ale też kontrastów. Czy odzwierciedla to, co czeka Polskę? Przekonaliśmy się po jednej z projekcji „Jak zostać Japończykiem” podczas panelu współorganizowanego z miesięcznikiem ZNAK.

Pokaz filmu „Fakir” zainspirował nas do spotkania z Fundacją w Stronę Dialogu i przygotowania niecodziennego performansu „TAJSA”. Poprzez to nietypowe wydarzenie chcieliśmy aktywizować, wzmacniać i inspirować do działań zmierzających ku pozytywnym zmianom społecznym. TAJSA jest wyrazem potrzeby uznania osób pochodzenia romskiego; ich kultury, odrębności, obyczajów i języka.

Podjęliśmy też tematy kobiecych doświadczeń i ich znaczenia w różnorodnych aspektach życia. To doskonała okazja, aby znowu przyjrzeć się niezwykłemu dziedzictwu i usłyszeć ich głos. Zgłębiliśmy wpływ kobiet na historię muzyki i sztuki, przy projekcji filmu „W ogniu. Historia Anity Pallenberg”. Z kolei za sprawą „Zniknięcia Shere Hite” wróciliśmy do trwającej już wiele lat debaty o kobiecej seksualności oraz edukacji seksualnej. Poszukaliśmy powodów, dla których mimo upływu prawie 50 lat od wydaniu raportu Shere Hite, te tematy wciąż są dla nas tabu.

Na zakończenie festiwalu, po seansie „Copa 71” przygotowaliśmy dyskusję na temat kondycji kobiecej piłki nożnej w Polsce. Przeanalizowaliśmy wyzwania, przed którymi stają kobiety związane z tą dziedziną. Zastanowiliśmy się też nad odpowiedzią na pytanie: dlaczego wciąż piłka męska cieszy się lepszym traktowaniem?

Na przestrzeni lat festiwal kontynuuje tradycję prezentacji filmów poruszających istotne kwestie związane z ekologią oraz relacjami człowieka z przyrodą. Podczas dyskusji prowadzonej we współpracy z WWF Polska po projekcji filmu „Jestem rzeką, rzeka jest mną”, eksperci zagłębili się w tematykę ochrony rzek, traktując je jako istotny element układu krwionośnego naszej planety.

Pożegnaliśmy się za to prawdziwą ucztą nie tylko dla oczu, ale i podniebienia! „Menu przyjemności” - to kulinarno-filmowa podróż przez świat, gdzie jedzenie można postrzegać jako dzieło sztuki. Ostatniego dnia festiwalu zabraliśmy widzów na odkrywanie nowych smaków, serwując do seansu specjalne menu degustacyjne, inspirowane filmem, które przygotował Kubuś Piekarenka.

To była wspólna podróż przez świat odkryć, olśnień i refleksji.   

MDAGfavicon-129x129.png

Opinie zaproszonych gości

„MDAG działa na pełnych obrotach - naprawdę jest to międzynarodowy festiwal filmowy najwyższej klasy. Osiągnęliście poziom, na którym wszystko, co robicie - dni branżowe, programowanie, networking gości - jest absolutnie istotne. Trudna część to utrzymanie tego poziomu, ale jestem pewien, że MDAG znajdzie swoją drogę. Bardzo dziękuję za zaproszenie do udziału. Ogromnie cieszyłem się każdą chwilą spędzoną na MDAG”.

— Jaie Laplante, dyrektor artystyczny DOC NYC

„Jak mogłabym wystarczająco podziękować za tak niezwykły czas spędzony w Warszawie? Było to absolutną przyjemnością być na MDAG, dzielić się swoim filmem z publicznością, spotkać tylu niesamowitych i interesujących filmowców. Dziękuję za uczynienie tego doświadczenia jednym z najlepszych w moim życiu. Wiem i widziałem, ile to wymagało pracy - i jestem naprawdę wdzięczny. Odliczam dni do ponownego przyjazdu do Warszawy”.

— Lana Wilson, reżyserka „Spójrz mi w oczy”

 

Festiwal trwa cały rok!

 

Poznajcie lepiej cykle filmowe Against Gravity

Nasza praca trwa okrągły rok. Z myślą o edukacji, ale też o ważnych sprawach społecznych, organizujemy cykle filmowe. Pojawiają się w różnych miastach, dając szansę na spotkanie z festiwalowymi (i nie tylko) hitami jeszcze szerszej publiczności.

Platforma VOD.MDAG.PL

Wszystko zaczęło się od Millennium Docs Against Gravity - największego festiwalu filmowego w Polsce. W pamiętnym 2020 roku festiwal odbył się po raz pierwszy w formule hybrydowej. Ponad 100 filmów zostało zaprezentowanych online po zakończeniu edycji kinowej. Ogromny sukces był dla nas kolejnym dowodem, że nadszedł czas, żeby stworzyć dla najciekawszych filmów dokumentalnych i fabularnych nowe miejsce w sieci. Miejsce, w którym każda osoba może poszerzyć swoją wiedzę o rzeczywistości, z czułością spojrzeć na innych i z troską na najbardziej palące problemy współczesnego świata.

Stawiamy na różnorodność tematów, dlatego w naszym katalogu nie brakuje tytułów o polityce, społeczeństwie, psychologii, nauce, sporcie, sztuce, architekturze i modzie. Filmy fabularne, które prezentujemy, to w ogromnej mierze kino art-housowe, przesuwające granice języka współczesnego kina.

Oprócz upowszechniania kultury filmowej oraz zapewniania widzom i widzkom silnych przeżyć, ważną częścią naszej misji jest rozbudzanie ciekawości. Dlatego bardzo szeroko i nowocześnie rozumianej edukacji poświęciliśmy osobną część naszego serwisu. Kierujemy ją do osób biorących udział w naszych fakultetach na najlepszych polskich uniwersytetach, ale zachęcamy też do wspólnego oglądania rodziców z dziećmi oraz uczniów. Liczne materiały dodatkowe pozwalają pogłębiać filmowe historie i tworzą jeszcze bardziej interaktywne treści dla wszystkich, którzy są ciekawi świata i trafili na vod.mdag.pl.